Luk nu røven med din lykke

 

Engang i foråret skrev Cathrine Nissen om lykke (ovenstående billede) og om hvordan en læser havde skrevet en kommentar om, hvordan Cathrines “promovering” af lykke havde fået læseren til ikke længere at ville følge RockPaperDresses. Jeg har overvejet det med lykke siden og kom til at tænke på engang, hvor en facebook-ven slettede mig, fordi vedkommende fandt mig for lykkelig. Jeg opfattede dog ikke mig selv som videre lykkelig, men min fremstilling af mit liv på facebook var åbenbart for meget af det gode…

Men helt ærligt, come on, skal man ikke have lov til at give udtryk for sin egen lykke? Ligger der stadig så meget jantelov i os danskere, at dét at give udtryk for lykke og glæde over tilværelsen og det at fremhæve sine kvaliteter er lig med blær? I så fald må jeg være en blærerøv.

For et halvt års tid siden sad jeg med studiegruppen i sundhedsfremme og diskuterede netop begrebet lykke. Et spørgsmål lød: “Hvornår var du sidst lykkelig?” og mit svar var: “Jeg ved egentlig ikke om jeg nogensinde har været lykkelig? Jeg ved ikke helt præcist hvad lykke er”. Jeg er heldigvis ved at blive klogere på det emne. (Det er nu jeg begynder at fortælle om min lykke, så skynd dig væk, hvis du ikke kan klare den slags). Den følelse jeg har inden i, i øjeblikket, MÅ simpelthen være lykke. Og jeg nyder det fuldt ud. Jeg vil citere en anden af Cathrine Nissens læsere, der beskriver lykke rigtig fint:

Jeg tror bestemt ikke, at man kan være FOR lykkelig – mest fordi jeg ikke tror, at lykke kan opgøres på en skala, som kan overstiges/sprænges. Lykke er om noget en abstrakt og subjektiv størrelse – hvad der er lykke for én person, er det ikke for en anden. Hvad der er lykke for dig én dag, er det ikke nødvendigvis den næste. Desuden er lykken jo (desværre) heller ikke for evigt – som en grundfølelse strakt over livet, jo måske kan man så (retrospektiv) være overvejende lykkelig. Men lykke på den der “shit-livet-er-fedt-og-det-kilder-i-maven”-måde er mest af alt en flygtig følelse, som man blot skal stor-nyde, når den viser sit pastelfarvede fjæs!

Lykken er en flygtig følelse, og netop derfor føler jeg mig ekstra berettiget til at skrive dette indlæg. Egentlig mest for min egen skyld, for når jeg en dag er knapt så lykkelig, kan jeg genlæse dette og vide, at denne følelse kan og vil komme tilbage. Én ting ved jeg: Det er mig selv der har fundet frem til lykken. Jeg har hverken fået den foræret eller løbet direkte ind i den. Den kom snigende idet jeg begyndte at se lysere på tilværelsen, og pludselig var det en overskyggende følelse, der gør, at jeg glæder mig til hver dag. Sådan er mit liv i øjeblikket. Måske er det knapt så vildt om en måned, men det er også fint nok. Jeg er fan af kontraster. Så vil jeg bare glæde mig til, at lykken kommer på besøg igen. Er jeg kvalmende, pastelfarvet og sukkersød? Måske! Find din egen lykke og vær med.

 

3 thoughts on “Luk nu røven med din lykke

  1. Tak fordi du deler din lykke og dine tanker om lykke :D Jeg kan netop i dag godt bruge sådan en reminder, for det har være en møg dag. Så tak, det hjalp at læse dit indlæg, dejligt med lykkespredning, bliv endelig ved med det. Jeg er sikker på, du vil få rigtig meget lykke, for det man sender ud kommer i rigt mål tilbage. Kh Pernille

    • Hvor er det dejligt at høre, Pernille! Din kommentar har i hvert fald gjort mín dag endnu bedre – håber også din dag i dag er bedre end i onsdags!

      Lykkehilsen fra Sofie :-)

Skriv et svar

